mormors.blo.gg

Denna blogg är en blogg för alla som vill ta del av den värld som man blir införlivad i den dagen man blir mormor.

På travbanan

Malena var nere och tränade Lillan en dag och precis då hon var färdig vart Ted jättehungrig så det var bara att sätta sig på plats och börja mata.
 
 

Påsk

Under påskhelgen har hela familjen varit hemma och på påskdagen åt vi påsklunch allihop.
jag och Thord, mamma, pappa, Malena, Pelle, Ted, Fanny, Georg och David. Det var jättetrevligt.
 
 
 

Vaccinering

Idag fick Ted sina första vaccinationssprutor. Han var jätteduktig fastän det gjorde ont. 
Nu under kvällen har han sovit oroligt och varit lite varm. Det kan vara så att han fått lite feber av vaccinationen. Stackars liten.
 

Lunch på Tuna Park

 
Idag jobbade Malena på Sundbyholms travskola och då fick jag ta hand om Ted en stund.  Då passade vi på att gå på Tuna Park med Fanny. Tanken var att vi skulle äta lunch ihop och sedan köpa varsin ny BH. Men eftersom Fanny hade glömt sitt presentkort så blev det bara lunch ihop idag. Lilla Ted skötte aig exemplariskt, som vanligt.

Lite fler bilder från dopet

 

Födelsedag på MAX med Ted

Igår fyllde jag år och Malena, Ted och Pelle kom över en stund. Innan dess träffades vi på MAX hamburgeri för att äta lite. Fanny jobbade så vi passade på att hälsa på henne samtidigt som vi åt lite.
Tog en rolig bild på Ted där han sitter med en strips i handen. Naturligtvis åt han inget men har var väldigt nöjd med att bara sitta och hålla i den.
 
 

Teds outfit

Efter dopet bytte Teddan naturligtvis om till lite mer ordentlig klädsel. Tyvärr tog jag ingen bild på det men
så här såg bodyn ut. Till den hade han ett par slim-fit-jeans. ;)
 
 

Dopet av Ted Arvid Mathias

Dopen var en mycket trevlig tillställning. Prästen, som var en kvinna, pratade lagom mycket och verkade mycket trevlig. Ted uppförde sig exemplariskt och Malena och Pelle var så fina.
Erica och Oscar läste för Ted och hällde även upp vattnet i dopskålen. Dopskålen som både jag och min syster samt alla våra barn blivit döpta i. Erica och Oscar var också väldigt fina och deras texter var också väldigt vackra.
Även Malena läste en liten vers i kyrkan.
Nästan hela kyrkan var fylld eftersom den är så liten och nästan 40 gäster var med på dopet.
 
 
Fler bilder samt film från dopet kommer upp senare.

Dukningen

Nu är det dukat och klart. Tårtan på plats och snart är det dags för dopet.
 
 
Den supergoda och fina tårtan
 
Faddrarna på plats..
... men först en liten slurk innan själva dopakten.

Förberedelser till dopet

 Nu har det bakats och sytts både hos oss och hos Malena och Peles mamma. Även Fanny har varit med och hjälpt till med bakningen.
Jag har bakat bullar och även sytt på dopklänningen. Dels har jag bytt resåren i ärmarna, dels har jag broderat namn och dopdatum.
Så nu ska vi bara duka borden i församlingsgården så kan vi köra igång med Teds dop.
 


 
Dopklänningen
 

Veckan i Sälen

Så kom då äntligen vecka 13, veckan som  i skulle tillbringa i Sälen. 
Vädret var strålande här hemma men hur skulle det vara där? Och fanns det någon snö kvar alls efter denna milda  vinter och tidiga vår?
Men visst blev det bra väder i Sälen. Hela veckan hade vi stålande sol och svag eller ingen vind. Snön var lite mjuk men den fanns i vilket fall.
Vi kom dit sent på söndagen och gick ganska omgående till sängs. 
Dan därpå var vi uppe rätt tidigt och sen började skidåkningen.  
Malena och Pelle började med längdskidåkning liksom Thord, men dagen efter
var det dags för utförsåkning för Mallan och Thord. Själv blev det ingen skidåkning för. Jag hade ont i foten så jag knappt kunde gå men jag hade väldigt trevligt ändå. Jag gick promenader med Ted i vagnen och Filippa, som också var med. 
På onsdag natt kom även Göran, Susanne,Martin oxh David dit. 
Vi blev då 8 personer i stugan under ett dygn då Pelle och Malena åkte hem på fredagen. 
Vi passade på att åka hundsläde på lördagen, vilket var superkul, innan vi åkte hem på söndagen.
Det var en underbar vecka vi hade där uppe.